Sf. Ioan Botezătorul este una dintre personalităţile cele mai importante
ale istoriei mântuirii, care încheie ciclul profeţilor Vechiului
Testament şi face trecerea la perioada celui Nou.
Azi mare sărbătoare creştin-ortodoxă Sf. Ioan
El este ultimul profet
care anunţă venirea lui Mesia, iar naşterea, viaţa, predica şi moartea
sa au un caracter simbolic, căci au în centrul lor această misiune de
anunţare a venirii Mântuitorului lumii. Nu întâmplător, chiar
Mântuitorul Iisus Hristos l-a numit a fi „cel mai mare dintre cei
născuţi dintre femei”, iar întreaga creştinătate îl cinsteşte ca pe unul
dintre cei mai mari sfinţi. Elemente despre naşterea şi viaţa sa aflăm,
cu amănunte mai multe, din Evanghelia Sf. Marcu.
Astfel, este profeţită naşterea sa de către un înger tatălui său,
preotului Zaharia, pe când tămâia altarul Templului din Ierusalim. Atât
tatăl său, cât şi mama sa Eliasabeta aveau o vârstă înaintată, iar
venirea pe lume a lui Ioan arată tocmai puterea covârşitoare a lui
Dumnezeu care lucrează chiar şi atunci când omul crede că nimic nu mai
este posibil. Elisabeta, mama profetului, este vizitată la un moment dat
chiar de către Sf. Fecioară Maria care rămâne cu ea timp de trei luni.
Răspunzând chemării lui Dumnezeu şi conştient fiind de misiunea sa, Ioan
se va retrage pentru o perioadă mare de timp în deşertul Iudeii, trăind
foarte auster, iar apoi va veni pe malul Iordanului pentru a predica
pocăinţa, adică întoarcerea la Dumnezeu şi părăsirea vieţii păcătoase.
Îndemna la milostenie, la dreptate şi bunătate, dar practica şi botezul,
ca semn văzut al transformării spirituale, pentru a pregăti şi anunţa
botezul creştin. Misiunea Sf. Ioan a fost aceea de a anunţa nevoia
schimbării, a renunţării la păcat, dar şi de a familiariza pe iudei cu
acea conştiinţă a păcatului, cu nevoia de mântuire şi pentru a vesti
iminenta venire a Mântuitorului Hristos.
Mulţi iudei din toate categoriile sociale sunt impresionaţi de forţa
mesajului său şi, ca urmare, se botează. Aşa se face că întâlnim printre
ucenicii săi chiar şi vameşi, farisei ori saduchei, reprezentanţii de
seamă ai acelui timp. Convertirea pe care o cerea Sf. Ioan trebuia
însoţită nu doar de o atitudine interioară de părere de rău şi de
dorinţa schimbării şi a întoarcerii la Dumnezeu, dar şi de fapte
vrednice de pocăinţă, adică de repararea răului făcut şi de grija faţă
de aproapele.
Chiar Iisus Hristos Însuşi va fi botezat de către Ioan, nu pentru că ar
fi avut vreun păcat, căci era „Singurul fără de păcat”, ci ca un semn
profetic, El fiind Cel care a luat asupra Sa păcatele lumii. Datorită
verticalităţii şi intransigenţei sale, a spiritului său de dreptate şi a
iubirii întotdeauna a adevărului, Ioan Botezătorul ajunge repede la
conflict cu autorităţile timpului.
Astfel, el îl mustră, fără teamă, pe regele Irod Antipa, care trăia cu
Irodiada, soţia fratelui său Filip, iar această critică publică a
nedreptăţii şi a desfrânării îi va atrage aruncarea în închisoare şi,
până la urmă, moartea martirică. El moare după ce i se taie capul, la o
petrecere cu grave abateri de la moralitate, când fiica Irodiadei,
Salomeea, cere acest favor regelui Irod, ca răsplată pentru încântarea
ce i-a provocat-o prin dans.
Trupul sfântului este ridicat cu mare evlavie de ucenicii săi şi
îngropat, conform ritualului ebraic, în localitatea Sebastia. Aici sunt
profanate de către împăratul Iulian Apostatul. O parte din sfintele sale
moaşte ajung, mai întâi în oraşul Alexandria (Egipt), apoi la
Constantinopol (Turcia), de unde a fost duse în provincia Poitou
(Franţa) de către regele franc Pipin al III-lea (715-768). Sf. Ioan
Botezătorul este un exemplu de viaţă dreaptă, austeră şi riguroasă, de
dedicare a existenţei lui Dumnezeu, de necedare în faţa ipocriziei,
minciunii, nedreptăţii, desfrânării şi răului.
El este şi un îndemn pentru noi, cei de astăzi, de a ne transforma
vieţile, de a alunga ceea ce este rău din relaţiile noastre cu aproapele
şi de a avea grijă de cel aflat în nevoie şi necaz, dar şi de a ne
opune răului şi nedreptăţii în orice situaţie, indiferent de cine este
făcut. Creştinătatea îl cinsteşte pe Sf. Ioan Botezătorul ca pe unul
dintre cei mai mari sfinţi, iar iconografia ortodoxă îl reprezintă,
printre altele, în celebra icoană, cunoscută sub numele „Deisis”, unde
apare rugându-se împreuna cu Sf. Fecioară Maria, ca mijlocitor pentru
păcatele oamenilor. În calendarul nostru ortodox are mai multe zile de
pomenire, nu doar 7 ianuarie, ci şi 24 iunie, când se celebrează
naşterea, şi 29 august, când se comemorează moartea sa martirică.
Preot Robert Marian Puiescu,
Parohia „Sf. Nicolae – Simuleasa” Târgovişte
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu