Având în vedere faptul că a intrat în vigoare Noul Cod de procedură
civilă, FEDERAŢIA NAŢIONALĂ SINDICALĂ PROJUST, organizaţie sindicală ce
reprezintă interesele personalului auxiliar de specialitate şi
personalului conex din cadrul instanţelor judecătoreşti, doreşte să
aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele :
Instanţele judecătoreşti se vor confrunta cu mari probleme în privinţa
aplicării prevederilor noii legislaţii, nefiind pregătite din punct de
vedere tehnic, administrativ şi logistic pentru a asigura implementarea
prevederilor actului normativ mai sus menţionat.
Lipsa unei politici transparente în aplicarea Noului Cod de procedură
civilă, neimplicarea Ministerului Justiţiei şi a Consiliului Superior al
Magistraturii în pregătirea sistemului, toate acestea pot conduce la
blocarea activităţii instanţelor judecătoreşti, sau, în cel mai
„fericit” caz, la nerespectarea termenelor de soluţionare a cauzelor,
ceea ce va genera un nou val de nemulţumiri vis-a-vis de justiţia
română.
Detaliem unele dintre problemele cu care personalul de specialitate şi
conex din justiţie se va confrunta (şi, implicit, justiţiabilul), din
cauza lipsei totale de pregătire a sistemului judiciar:
1. Stabilirea în sarcina personalului auxiliar de specialitate a unor
noi atribuţii reglementate prin Noul Cod de procedură civilă,
concomitent cu îndeplinirea atribuţiilor din prezent, fără a se
suplimenta, efectiv, până la această dată, numărul de posturi de
personal auxiliar şi conex din instanţele judecătoreşti. Precizăm că
niciodată nu s-a făcut o normare a muncii personalului auxiliar de
specialitate, autorităţile încercând astfel să ascundă adevăratele
realităţi din sistem.
Deşi Ministerul Justiţiei a susţinut permanent în cursul anului 2012 că
vor fi mărite schemele de personal din cadrul instanţelor
judecătoreşti, în special cu privire la personalul auxiliar şi
personalul conex, în realitate, acest lucru nu s-a realizat decât pe
hârtie. Chiar şi aşa, potrivit ordinii de zi soluţionate a Consiliului
Superior al Magistraturii din data de 23.01.2013 (punctul 14), în
vederea intrării în vigoare şi implementării Noilor coduri, vor fi
suplimentate schemele de personal ale instanţelor cu un număr de 150 de
judecători şi respectiv 200 de grefieri. Or, având în vedere că numărul
total al instanţelor judecătoreşti din România este în prezent de 245,
se poate observa cu uşurinţă că numărul suplimentar de judecători şi
grefieri este de mai puţin de o persoană pentru fiecare instanţă.
În aceste condiţii, remarcăm existenţa unui risc foarte mare de blocare
a activităţii instanţelor sau de creştere a timpului de soluţionare a
cauzelor, ambele aspecte fiind în totală contradicţie cu scopul declarat
al Noilor coduri, respectiv de reducere a duratei de soluţionare a
cauzelor.
Trebuie menţionat, în acelaşi context, faptul că în România, numărul
personalului auxiliar raportat la numărul de judecători este unul dintre
cel mai redus din Uniunea Europeană , însă atribuţiile acestei
categorii de personal sunt mult supradimensionate.
De remarcat faptul că România este singura ţară din Uniunea Europeană
în care o instituţie de tipul ,,Consiliului Superior al Magistraturii”
îşi arogă şi îndeplineşte în fapt atribuţii în legătură cu activitatea
şi cariera profesională a personalului auxiliar, ceea ce a contribuit
decisiv la blocajul cu care se confruntă în prezent sistemul.
Din păcate, de la numirea în calitate de ministru al justiţiei a
doamnei Mona Pivniceru (fost membru al Consiliului Superior al
Magistraturii), proiectul de Lege privind Statutul personalului de
specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de
pe lângă acestea, adoptat de Camera Deputaţilor la 27.03.2012, act de
natură a eficientiza activitatea acestei categorii de personal, a fost
blocat la nivelul Senatului României (înregistrat sub nr.700/2011 la
data de 29.03.2012), în condiţiile în care Raportul MCV susţinea
necesitatea promulgării cât mai rapide a respectivei legi.
Faptul că în prezent un fost judecător şi, în acelaşi timp, fost membru
al Consiliului Superior al Magistraturii, a fost numit ministru al
justiţiei, în loc să aducă un beneficiu sistemului, a condus la o
marginalizare celor care înfăptuiesc actul de justiţie.
2. Lipsa pregătirii profesionale organizate în privinţa aplicării noilor coduri.
Cu mici excepţii, personalul auxiliar de specialitate este total
nepregătit în aplicarea noilor dispoziţii procedurale, însă nu din vina
sau neimplicarea sa, ci din cauza dezinteresului manifestat de către cei
care ar trebui să asigure şi să implementeze, potrivit legii,
pregătirea profesională continuă (Şcoala Naţională de Grefieri). Astfel,
acestei categorii profesionale îi este cerut să aplice o legislaţie
fără ca acesteia să i se fi pus la dispoziţie conţinutul acesteia
(grefierii sunt nevoiţi să îşi cumpere Codul de procedură civilă pentru a
îşi îndeplini atribuţiile de serviciu, în timp ce magistraţilor le sunt
oferite exemplare oficiale ale acestor acte, în mod gratuit, de către
Ministerul Justiţiei.
Această situaţie s-a întâlnit şi cu ocazia intrării în vigoare a Noului
Cod civil). Nu trebuie omisă nici inconsecvenţa autorităţilor în
legătură cu data intrării în vigoare a codului şi a unor dispoziţii ale
acestuia.
Un aspect ce nu trebuie omis este faptul că, dintre toate statele
Uniunii Europene, numai în România instituţia de profil ce trebuie să se
ocupe pe formarea continuă a personalului auxiliar de specialitate
(Şcoala Naţională de Grefieri) nu se află în subordinea Ministerului
Justiţiei, ci a unei entităţi (Consiliul Superior al Magistraturii) ce
se ocupă (potrivit Constituţiei României ) de cariera magistraţilor, nu
de a personalului auxiliar de specialitate. S-a ajuns astfel ca Şcoala
Naţională de Grefieri să nu trimită instanţelor nici un fel de
ghid/material legat de atribuţiile grefierilor odată cu intrarea în
vigoare a noilor prevederi legislative.
În condiţiile în care Şcoala Naţională de Grefieri nu îşi îndeplineşte
atribuţiile, ne aşteptam ca Ministerul Justiţiei să reacţioneze, dar
aşteptările noastre au fost încă o dată înşelate. S-a ajuns ca abia pe
01 februarie 2013 (deci cu numai 2 săptămâni înainte) să fie publicat în
Monitorul Oficial un Ordin al Ministrului Justiţiei pentru aprobarea
formularelor utilizate în procedura cu privire la cererile de valoare
redusă, ceea ce a condus la imposibilitatea imprimării acestora în
tipografii, urmând ca fiecare instanţă să se descurce pe cont propriu.
De altfel, în 14 zile Ministerul Justiţiei şi Consiliul Superior al
Magistraturii au încercat să acopere ceea ce nu au făcut în ultimele 6
luni de zile, respectiv să pregătească sistemul pentru implementarea
Noului Cod de procedură civilă.
Pentru o corectă informare şi exemplificare, aducem la cunoştinţa
publicului că Secţia de Judecători din cadrul Consiliul Superior al
Magistraturii a discutat abia în data de 5 februarie 2013 problematica
intrării în vigoare a Noului Cod de procedură civilă, comunicând
(exclusiv curţilor de apel) în seara zilei de 06 februarie 2013 că vor
susţine o teleconferinţă la data de 07 februarie 2013. Vă asigurăm că pe
data de 07 februarie 2013, fiind zi lucrătoare, personalul din instanţe
şi-a îndeplinit atribuţiile de serviciu, printre ele nefiind vizionarea
de videoconferinţe.
Întrucât în România, acolo unde apare o problemă, se constituie o
comisie, Secţia pentru judecători a hotărât înfiinţarea unui grup de
lucru care să se ocupe de identificarea unor soluţii potrivite de
management de caz în procesul civil, aspect care trebuia să îi preocupe
încă de la publicarea legii în Monitorul Oficial.
Cu aceiaşi ocazie, s-a înaintat instanţelor un material în legătură cu
aplicarea dispoziţiilor Codului de procedură civilă, material în care se
trasează directive fără a avea în vedere realităţile din instanţă,
respectiv lipsa personalului, a spaţiilor necesare, a dotării tehnice şi
a pregătirii profesionale.
3. Echipamentele IT insuficiente, neperformante şi neactualizate raportat la noile cerinţe impuse de Codul de procedură civilă.
Se încearcă, pe ultima sută de metri, armonizarea sistemului informatic
ECRIS cu noile prevederi legislative, testarea acestuia făcându-se în
prezent la nivel redus şi prezentând încă deficienţe.
Aparatura tehnică necesară înregistrărilor şedinţelor de judecată a
fost achiziţionată fără a se ţine cont de nevoile reale, iar programul
de transcriere al înregistrărilor nu poate fi utilizat, eventualele
transcrieri urmând a fi făcute pe principiul dactilografierii
înregistrării de şedinţă, în condiţiile în care de 7 ani în instanţe nu
mai există dactilografi.
Facem precizarea că modulul/patch-ul din aplicaţia ECRIS
corespunzătoare noii proceduri, cu referire directă la procedura scrisă
prealabilă judecăţii, nu era instalat pe serverele instanţelor la data
de 14.02.2013, respectiv la sfârşitul programului legal de muncă, astfel
că, practic, personalul auxiliar de specialitate, utilizator exclusiv
al aplicaţiei informatice, a fost în imposibilitate de a testa concret
şi aplicat acest nou modul, deşi, începând de a doua zi ar trebui să-l
stăpânească.
Mai aducem la cunoştinţa opiniei publice faptul că potrivit Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 23/2012 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor,
precum si pentru prorogarea termenului prevăzut la art. III din titlul
XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniul proprietăţii şi
justiţiei, precum si unele masuri adiacente, publicată în Monitorul
Oficial nr. 383 din 07.06.2012, partea I, termenul pentru intrarea în
vigoare a dispoziţiilor referitoare la înregistrarea audiovideo a
şedinţelor de judecată a fost prorogat până la data de 01.07.2013. Chiar
în situaţia în care acest termen a fost prorogat, unii dintre
conducătorii instanţelor au decis ca înregistrarea şedinţelor să se facă
începând cu data de 15.02.2013, respectiv data intrării în vigoare a
noului Cod de procedură civilă, fără a ţine seama de activităţile
curente, atribuţiile îndeplinite în prezent de personalul auxiliar de
specialitate, la care se adaugă noile atribuţii conform noii legislaţii
şi în lipsa unei instruiri corespunzătoare.
4. Lipsa organizării instanţelor şi personalului în vederea desfăşurării activităţii
Chiar dacă s-a amânat aplicarea dispoziţiilor privind şedinţele în
Camere de consiliu, nu s-a luat în considerare lipsa spaţiului necesar
dosarelor ce vor intra în circuit după intrarea în vigoare a Codului de
procedură civilă şi a implicaţiilor implementării actului normativ.
Consiliul Superior al Magistraturii, prin Hotărârea nr. 10 din 13
februarie 2013, nepublicată în Monitorul Oficial, a decis modificarea
regulamentului de ordine interioară a instanţelor judecătoreşti, cu
privire la dosarele înregistrate de la data intrării în vigoare a legii
privind degrevarea instanţelor, deşi, concret este vorba doar de
degrevarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Astfel, dosarele se vor
păstra în arhivele instanţelor, pe complete şi ulterior pe termene de
judecată, acestea urmând a fi preluate din arhive pentru îndeplinirea
procedurii prealabile instituite prin noua procedură şi ulterior de
către grefierul de şedinţă pentru a fi predat completului de judecată
pentru studiu. În alţi termeni, grefierii de şedinţă sau grefierii
desemnaţi, se vor afla într-o continuă deplasare între birourile proprii
si arhive, ori de câte ori este necesară efectuarea unui act de
procedură dau verificarea împlinirii unor termene procedurale,
inexistente în actuala procedură, iar pe de altă parte, avocaţii si
justiţiabili vor avea un acces mai anevoios la dosare.
Important de amintit este şi faptul că prin Legea nr. 2/2013, publicată
în Monitorul Oficial în data de 12.02.2013, cauzele aflate în primă
instanţă şi în căile de atac în materia contenciosului administrativ, în
curs de judecată la data schimbării, potrivit dispoziţiilor prezentei
legi, a competentei instanţelor legal investite se judeca de instanţele
devenite competente. Astfel, recursurile aflate pe rolul Înaltei Curţi
de Casaţie si Justiţie - Secţia de contencios administrativ si fiscal la
data intrării in vigoare a prezentei legi si care, potrivit prezentei
legi, sunt de competenta curţilor de apel se trimit la curţile de apel;
procesele in curs de judecata in prima instanţă in materia
contenciosului administrativ si fiscal aflate la data intrării in
vigoare a prezentei legi pe rolul curţilor de apel si care, potrivit
legii, sunt de competenta tribunalelor se trimit la tribunale, astfel,
dosarele se trimit, pe cale administrativa, la instanţele devenite
competente sa le judece.
Constatăm că la adoptarea acestei decizii nu s-a avut în vedere volumul
de muncă necesar pentru întocmirea lucrărilor şi evidenţierea acestora
în evidenţele instanţelor, transmiterea dosarelor instanţelor devenite
competente, precum şi de faptul că personalul auxiliar de specialitate
este insuficient pentru îndeplinirea acestor atribuţii într-un timp
rezonabil, concomitent cu îndeplinirea atribuţiilor curente cu toate
neajunsurile create de intrarea în vigoare a noului Cod de procedură
civilă..
5. Posibila lipsă a instruirii personalului Poştei Române cu privire la
noile modalităţi privind comunicarea actelor procedurale ale
instanţelor, instituite prin Noul Cod de procedură civilă.
Astfel, dorim să remarcăm că deşi potrivit Noului Cod de procedură
civilă, procedura de comunicare a actelor a fost schimbată, cu
implicaţii directe asupra procedurii în care se realizează comunicarea
de către agenţii poştali ai Poştei Române, până la acest moment nu avem
cunoştinţă dacă s-a realizat un instructaj al personalului Poştei
Române, vis-a-vis de Noul Cod de procedură civilă.
Observăm că Ministerul Justiţiei a încheiat de abia în data de
01.02.2013 un act adiţional cu Poşta Română la contractul anterior de
prestări servicii.
Este evident, astfel, că, în lipsa oricărui minim instructaj, care era
dificil de efectuat de Poşta Română cu salariaţii săi într-un timp atât
de scurt, în perioada imediat următoare foarte multe dosare constituite
în baza noilor dispoziţii prevăzute de Noul Cod de procedură civilă nu
vor putea fi soluţionate, vina aparţinând exclusiv Ministerului
Justiţiei, care nu a luat măsurile necesare în timp util pentru corecta
şi prealabila instruire a tuturor factorilor implicaţi în actul de
justiţie.
Tot în acest sens, facem observaţia că foarte multe instanţe au primit,
din partea Ministerului Justiţiei, instrucţiuni privind procedurile de
comunicare a actelor procedurale, conform Noului Cod de procedură
civilă, după data de 11.02.2013, cu doar 4 zile înaintea intrării în
vigoare a Noului Cod, însă aceste instrucţiuni nu au fost aduse la
cunoştinţa personalului auxiliar de specialitate care trebuie să le
gestioneze.
Federaţia Naţională Sindicală Projust face apel şi pe această cale către
factorii responsabili şi decizionali (Ministerul Justiţiei, Consiliul
Superior al Magistraturii, Parlamentul României) să identifice, în
consultare cu partenerii sociali, şi să aplice măsurile necesar a fi
luate de urgenţă pentru ca implementarea noilor dispoziţii să constituie
un factor de progres şi o îmbunătăţire a calităţii actului de justiţie
şi nu o cauză generatoare de blocaje în activitatea instanţelor de
judecată.
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu