Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma
timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o
creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4
şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2,
Euro 1 şi non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu
tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual,
mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare
şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului şi transmis presei
se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în
timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit
nimic.
În acelaşi timp, însă, acelaşi document include şi un tabel cu
scăderi de taxe pentru maşini tip Euro 5, cu excepţia modelului Dacia
Logan, cu o emisie mai mare de CO2, unde taxa creşte.
Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată
în 2012 şi cu emisie 130 de CO2, taxa de plătit va scădea de la 164 euro
la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4,
emisie 161 CO2, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la
147 euro la 264 euro.
VEZI ATAŞAT PROIECTUL ORDONANŢEI PENTRU TIMBRUL DE MEDIU
Alte exemple de reduceri de taxe pentru maşinile Euro 5 fabricate
anul trecut sunt: Dacia Duster 1461 cmc, emisie 137 CO2, - de la 164
euro la 154 euro; Dacia Duster 1461 cmc, emisie 126/130/137 CO2, - de la
163 euro la 116 euro; Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 - de la
163 euro la 85 euro; Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 -de la 145 euro la
103 euro; VW Golf 6 1598cmc, 107 CO2 -de la 163 euro la 55 euro; Dacia
Logan MCV 1461cmc, 119 CO2 - de la 150 euro la 85 euro; Ford Fiesta
1250cmc, 129 CO2 - de la 133 euro la 105 euro; Ford Focus 1598 cmc, 109
CO2 -de la 163 euro la 56 euro.
Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicată în creştere, de la 73 euro la 107 euro.
Pentru maşinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creşte în
majoritatea cazurilor: VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002-de
la 189 euro la 339 euro; VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003,
de la 238 euro la 452 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din
2001/2002/2003 -de la 222 euro la 354 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171
CO2, Euro 4 din 2002- de la 285 euro la 455 euro; Opel Astra 1598 cmc,
171 CO2, Euro 4 din 2003 - de la 359 euro la 573 euro; Ford Focus 1560
cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 -de la 293 euro la 336 euro;
Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 -de la 338 euro la 388
euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la
440 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 - de la 272 euro la
414 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 -de la 905 euro la
1.243 euro.
Pentru VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2008, taxa este indicată în scădere de la 1.132 euro la 878 euro.
Pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade de la
1.830 euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2,
Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova
1475 cmc, Euro 2 din 2001 şi de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia
1397 cmc, non-euro din 1990.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate
transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului,
cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule,
precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în
continuare actuala taxă auto.
În cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la
concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se poate
realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluţia pentru
care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în
funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să scadă.
Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se
restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a acesteia
(calculată în funcţie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de
CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în
vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de
omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa
din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor
civile (moştenire sau partaj).
Noua taxă nu va fi plătită de persoanele cu dizabilităţi, dar va fi
plătită la cumpărarea maşinilor de către instituţiile statului, cu
excepţia, serviciilor de ambulanţă, poliţie, jandarmerie. Pentru
maşinile care aparţin corpului diplomatic nu se va plăti timbrul de
mediu.
Nu a fost stabilit încă dacă persoanele care au maşininile
înmatriculate în alt stat şi sunt rezidenţi în România vor plăti timbrul
de mediu.
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată
pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit
contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat
autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima
vânzare a maşinii.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala
formulă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de
poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor,
conţinea în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea
cilindrică (deşi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină,
plătit la administraţia locală), era discriminatorie şi atragea
ameninţări cu infringementul din partea UE.
Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să
crească faţă de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra
aceleaşi tipuri de maşini.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu